Heb je een specifieke vraag?

Als je een andere vraag hebt, kun je contact met ons opnemen via de onderstaande knop. Deze leidt je direct naar onze contactgegevens.

Algemene vragen

Wat is GO PICK IT UP?

GO PICK IT UP functioneert als platform om klanten en koeriers met elkaar te verbinden. Als klant zie je de koeriers live rijden en kun je ze inschakelen.

Hoe gebruik ik GO PICK IT UP voor het eerst?

Download de app GO PICK IT UP in de Google Playstore of IOS App Store. Maak vervolgens je particuliere of zakelijke account aan. Na registratie kun je in drie gemakkelijke stappen een koerier boeken die binnen een uur bij je is.

Hoe voer ik in de app de route in die de koerier gaat afleggen?

Begin met het invoeren van het ophaaladres (of meerdere) en wijzig eventueel het afleveradres. Dan is je route klaar en als je op ‘verder’ klikt zie je de af te leggen route van de koerier. De zwarte rondjes met daarin het cijfer (staat voor de volgorde van de rit) zijn de ophaaladressen. De rode stip is het afleveradres (meestal de plek waar jij op dat moment bent). Kijk goed of de route efficiënt is ingevoerd, pas eventueel de route aan om geld en tijd te besparen.

Hoe werken de drie gemakkelijke stappen?

Kies als eerste het type van de bestelbus: Caddy, Sprinter of Bakwagen. Als je op ‘meer informatie’ klikt zie je de afmetingen van de laadruimte per type bus. Let goed op want je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je producten passen en dus meekunnen. Als tweede stap kies je hoeveel tijd nodig is om te laden en lossen. Deze geef je indicatief op. Achteraf wordt berekend of je geld terugkrijgt of nog moet bijbetalen. Waarbij ‘ruim’ opgeven voor jou ook handiger is: zo heb je maar één transactie bij je bank. Probeer op de ophaallocaties alles zo goed mogelijk voor te bereiden om geld te besparen. Het is voor de koerier ook prettiger als de groothandel al op de hoogte is van zijn of haar komst. Als laatste stap kun je de ophaalgegevens opgeven, denk aan een ophaalbewijs of ordernummer of een specifieke route om het adres te bereiken. Hierna gaan we de dichtstbijzijnde beschikbare koerier zoeken vanaf het eerste ophaaladres. De koerier accepteert de opdracht en zorgt voor een snelle en veilige levering.

Wie kan gebruik maken van GO PICK IT UP?

Iedereen vanaf 18 jaar en ouder kan zich via de app registreren als klant. Je geeft zelf aan of je een zakelijke of particuliere klant bent. Er zijn verder geen toelatingseisen.

Waar gaat er weleens iets mis en hoe wordt dat opgelost?

Laten we vooropstellen dat wij, de koeriers en jij er alles aan doen om zaken vlekkeloos te laten verlopen. Vertrouwen en respect hebben wij hoog in het vaandel staan. Als er dingen misgaan zullen wij nooit direct conclusies trekken. Wij vragen dat ook aan de koeriers en aan jou. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Je belt ons op als een product beschadigd is aangekomen en je denkt dat het transportschade is.

Vraag dit eerst na bij de koerier zelf. Denkt hij hetzelfde dan kun je hem rechtstreeks aansprakelijk stellen. Wij zijn een platform en de koerier is zelfstandige. We hebben elke koerier gecontroleerd op een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Denkt de koerier dat de schade er zal zat? Bel dan het ophaaladres op of zij iets weten van de schade. Blijf je dan nog in het ongewisse dan vragen wij je contact met ons op te nemen via transportschade@gpiu.nl of via de klantenservice chat in de app. Wij zullen het dan verder onderzoeken.

De koerier komt te laat aan bij een ophaal- of afleveradres waardoor je schade lijdt of waardoor producten niet meer kunnen worden opgehaald of bezorgd.

Tijden kunnen wij helaas nooit garanderen. Niets zo veranderlijk als het verkeer. Hoelang de rij is bij de groothandel kunnen we ook niet inschatten. Als je de rit boekt dan zijn wij in 94% van de gevallen binnen een uur op het eerste adres.

Komt de koerier na een uur bij het eerste ophaaladres en is daardoor de groothandel dicht? Dan zullen wij de rit volledig vergoeden.

In specifieke gevallen kunt u een coulanceverzoek indienen, echter willen wij ook een voordelig tarief blijven bieden. We zullen dit per situatie bekijken.

Koerier heeft pech onderweg. Wat gebeurt er nu met mijn producten?

De koerier zal de wegenwacht bellen en daarna ons kantoor. Vanuit hier bekijken we de meest efficiënte oplossing. Dat kan wachten op de wegenwacht zijn of wij verzorgen direct een nieuwe koerier met het juiste type bestelbus die je producten ophaalt uit de gestrande bestelbus en de rit vervolgt. Gemiddeld, is er dan een uur tijdsverlies. We houden je op de hoogte via de chat.

De koerier komt op het afleveradres en de producten kloppen niet. Wat nu?

We hebben zoveel als mogelijk functies toegevoegd in de app zodat de koerier en klant goed met elkaar kunnen communiceren. De ophaalinformatie kan van tevoren uitgebreid worden toegelicht en er kunnen korte berichten worden verstuurd naar elkaar in de chat. Daarnaast kunnen er foto’s worden gedeeld met elkaar. Helaas ligt miscommunicatie snel op de loer en zijn foutieve leveringen niet altijd volledig uit te sluiten.

Je kunt een chat beginnen met de Klantenservice als je vindt dat de koerier een fout heeft gemaakt en dat je daarvoor vergoeding wilt. Bedenk hier wel bij dat de groothandels ook fouten kunnen maken, of dat producten verpakt zitten waardoor het niet goed te zien is wat erin zit en dat wij ook niet altijd weten hoe een product eruit hoort te zien. De koerier controleert zo goed mogelijk de op te halen producten met de ophaalinformatie opgegeven in de app.

Wat verstaat GO PICK IT UP onder: ‘Wij doen geen verhuizingen’?
Met verhuizingen bedoelen wij het laden en lossen van een complete inboedel van een woning of bedrijfsruimte. Hierbij zijn bedden, machines, verhuisdozen en nog meer losse producten gemoeid die nimmer door één koerier kunnen worden georganiseerd. Wij zijn een platform dat zich focust op efficiënt koerierswerk. Houd er rekening mee: de koerier mag een verhuisopdracht bij aankomst weigeren. Heb je een kleine verhuizing (bijvoorbeeld van een studio of kleine (bedrijfs)ruimte en weet je dit supersnel te organiseren/in te laden en uit te laden? Stuur dan eerst een berichtje naar de Klantenservice voordat je in de App de rit inboekt.
De koerier heeft bij aankomst mijn opdracht geweigerd uit te voeren. Wat nu?

De koerier is een zelfstandig ondernemer. Dat wil zeggen dat hij of zij volledig zelfstandig te werk gaat. De koerier neemt vanuit zijn professionele vizier een beslissing of hij de opdracht aanneemt gezien de opdrachtomschrijving in de App. Mocht de opdracht anders blijken dan van tevoren aangenomen dan kan dit een reden zijn om de opdracht te weigeren. Hiervoor dient de koerier eerst contact op te nemen met de Klantenservice.
Andere redenen om te weigeren zijn:

  • De opdracht blijkt een verhuizing te zijn.
  • Er bestaat een redelijk vermoeden dat het te vervoeren product bestaat uit illegale goederen.
  • De te vervoeren producten overschrijden een wettelijk maximumaantal.
  • De te vervoeren producten leveren een gevaar op voor personen of zaken.
  • Er is met man en macht geprobeerd het product in te laden maar het is te zwaar of onhandig.
  • Indien er niemand aanwezig is op een ophaal- of afleveradres en de koerier heeft minimaal 20 minuten gewacht. De koerier dient wel twee keer een chatbericht te hebben gestuurd en contact te hebben opgenomen met de Klantenservice die vervolgens de klant ook twee keer belt.

In al deze gevallen krijgt de klant 30% van het aankoopbedrag terug. De koerier ontvangt de resterende 70%. De koerier moet wel te allen tijde de weigering goed onderbouwen. Indien je het als klant niet eens bent met de beslissing van de koerier kun je contact opnemen met de Klantenservice: klachten@gpiu.nl

Kan ik meerdere leveradressen invoeren?

Ja, het is mogelijk om een bestelling met meerdere ophaal- en afleveradressen te plaatsen. We gaan er doorgaans vanuit dat de eerste adressen ophaalpunten zijn en het laatste adres een afleverpunt. Is bijvoorbeeld het tweede adres naast een ophaal- óók een afleverpunt geef dit dan duidelijk aan (het liefst met hoofdletters) in de ophaalinformatie. Begin de informatie dan bijvoorbeeld met: ‘LET OP OPHALEN EN AFLEVEREN’ en vervolg je bericht.

Waar is GO PICK IT UP beschikbaar?

Op dit moment is onze ophaal- en bezorgservice nationaal. Dit betekent dat er geen internationale ritten plaats kunnen vinden via onze app. Op den duur hebben we zeker de intentie om internationaal te werken. We houden je natuurlijk op de hoogte bij verdere ontwikkelingen.

Vragen over koeriers

Hoe zorgt GO PICK IT UP voor de beste koeriers?

Jij hebt recht op professionele en leuke koeriers. Die willen wij ook. De koerier komt bij je thuis of op het werk en vervoert vaak dure producten. Daarom screenen wij van tevoren de koeriers die zich aanmelden bij ons platform. De koeriers die werken via GO PICK IT UP kenmerken zich als zelfstandig en professioneel met een nette en schadevrije bestelbus. Daarnaast zijn een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, WA bestelbusverzekering en (indien nodig) de NIWO vergunning verplicht om via ons platform te rijden.

Hoe weet ik wie mijn koerier is?

Zodra een koerier je opdracht accepteert, kun je de koerier live volgen via de app. Je kunt (nog) niet de koerier zelf kiezen. De app selecteert de dichtstbijzijnde die beschikbaar is.

Kan ik contact opnemen met de koerier?

Ja, je kunt de koerier een bericht, foto of bestand sturen via de chat als je extra informatie wilt doorgeven. Volgens de wet en onze richtlijnen mag de koerier je berichten niet lezen en/of beantwoorden als hij of zij aan het rijden is. Aan chatcontact tussen de koerier en klant zijn geen rechten te ontlenen.

Prijzen en betalingen

Zijn er kosten aan de app verbonden?

Nee, je kunt de app kosteloos downloaden en gebruiken. Ritten worden per keer afgerekend. Je hebt bij ons dus geen abonnement of iets dergelijks nodig.

Welke betaalmiddelen kan ik gebruiken?

Betalingen worden via de app afgehandeld. Je kunt betalen met Ideal, creditcard of Paypal. Zakelijke gebruikers kunnen, na goedkeuring, ook op rekening betalen met een betalingstermijn van 14 dagen.

Zijn er extra kosten voor grote of zware materialen?

Nee, we hanteren alleen een maximumlaadgewicht per type bestelbus. Voor een Caddy 500kg, voor een Sprinter 750kg en voor een Bakwagen 1000kg. Als het gewicht van de lading hoger is zal de koerier de lading niet accepteren en dit per chat kenbaar maken. Je kunt dan samen met het ophaaladres overleggen wat te doen, misschien bijvoorbeeld een deel wel meenemen. Is er hierover een meningsverschil dan zal de koerier contact met ons opnemen alvorens weg te rijden vanuit het ophaaladres.

De afmetingen van de laadruimte van de bestelbussen kun je terugvinden in de app bij de keuze van het type bestelbus. Daar kun je op ‘meer informatie’ klikken. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je product past in de bestelbus.  

Zijn er extra kosten indien ik de rit annuleer?

Nadat de koerier je rit heeft geaccepteerd kun je de rit annuleren.

  1. Als je dat doet binnen vier minuten krijg je de ritprijs volledig terug.
  2. Als je annuleert na vier minuten krijg je 30% van de ritprijs terug.

Let goed op: wanneer de koerier producten in zijn bestelbus heeft die van jou zijn dan kunnen deze producten niet bij de koerier blijven. Neem in dat geval direct contact met ons op via de Klantenservice. Wij zullen in dit geval handmatig een rit boeken bij de betrokken koerier en de nieuwe ritprijs aan je doorberekenen. Ga niet zelf een nieuwe rit boeken via de app, de kans is aanwezig dat de app niet de betrokken koerier selecteert. Als dit gebeurt buiten kantoortijden kunnen wij je helaas niet helpen. Dan kun je alleen een oplossing vinden met de betrokken koerier en volgen de eventuele rit- en opslagkosten op een later moment.